PENTADBIR HARTA PESAKA

 PENTADBIR

************

Yang I nak share bukanlah berkaitan dengan laksa sarang ni. Tapi berkenaan 1 kisah dimana ada 1 client dtg kpd I n share masalah die.

I namakan die Syam. Syam ni ada 3 orang adik beradik sama ibu lain ayah. Adik2 ni adalah hasil perkahwinan si pakcik z dengan ibu syam sebagai isteri kedua. Anak sulung dari isteri kedua ni  i namakan Johan. 

Kemudian pakcik z ada 4 anak lain (dari isteri pertama) yg mana i namakan si sulung tu Din. Din dilantik menjadi pentadbir apabila pakcik z ni mati dan satu perintah pejabat pesaka telah dikeluarkan. Masa tu Johan & 2 lagi adik masih kecik. Din telah mengambil alih semua urusan berkenaan harta pakcik z seperti mengurus hasil2 kebun dan hasil2 rumah sewa yang ada. 

Tahun berganti tahun. Mak syam pon meninggal. Bermula dari situ, Din tak lagi muncul. Dan syam dapat tahu segala hasil2 kebun dan rumah sewa pakcik z tidak di agih2 kpd mak syam ,Johan dan 2 adik sepertimana yang dinyatakan didalam perintah pesaka. Dalam situasi tu apa Johan boleh buat??? 


Jawapan saya kepada syam

******************************

1. Buat tuntutan untuk hasil kebun+rumah sewa bagi bahagian mak, Johan dan adik yang dah 5 tahun tertunggak. I kire2 cecah 102k; dan

2. Jika u jahat (mcm i), kite buat permohonan untuk batalkan surat kuasa tadbir. Bahasa mudahnya kite buat permohonan untuk batalkan die dari terus menjadi pentadbir harta bapak kite tu atas alasan si abang ni x jujur semasa mengendalikan harta si mati. Dia makan semua hasil kebun bapak kite x de pon bagi kat kite (contohnya) .

To be honest, ada beberapa situasi lain dan alasan2 lain yg I malas nk share now. Sebab nak type panjang sangat. Mungkin nex time I share pentadbir2 harta si mati macamana yang kite boleh "singkirkan" dari terus menjadi pentadbir. Dan yang menarikkkknya... banyak kes2 LA, pusaka yang datang ke I now (jenis macamni) . Mungkin "musim"

Baik, now tuan/puan bolehla focus kepada gambar yg I share pulak πŸ˜‹ ini gamba sarang + laksa. 1st time I makan laksa sarang last week n seriously sedapppp!! selamat mencuba


NA'23

0192635631



Comments

Popular posts from this blog

Tukar nama STRATA

Kecuaian perubatan (medical negligence) saman hospital

BLANKET CONSENT