Tukar nama STRATA

Apa yang perlu anda lakukan sekiranya pada suatu ketika anda mendapat sepucuk surat daripada pemaju menyatakan bahawa geran hartanah/strata anda telahpun dikeluarkan?

1. sediakan dokumen2 yg diperlukan bg membolehkan peguam anda buat urusan tukar nama, antara lain;

     1.1 salinan ic yg terang lg nyata;
     1.2 salinan SPA lama;
     1.3 salinan Deed of Assignment anda;
     1.4 salinan loan agreemnt (jika ada)

2. pastikan segala cukai pintu dan tanah terkini telah dibayar;
3. pastikan anda tiada outstanding maintainance dgn jmb anda;
4. pastikan anda telah menyediakan fees yg secukupnya utk proses tukar nama tersebut.

PROSES PERFECTION OF TRANSFER
***************************************

1. tak perlu nak sign SPA baru
2. cukup mudah, hanya perlu sign borang 14A dan compile dokumen secukupnya
3. lain2 peguam buat. sepatotnya cepat boleh proses masok lhdn. masok pejabat tanah. kluarkan geran.

(cepat tapi bukanlah bemakna seminggu boleh kluar geran tu ya. ini bukan geran individu landed prop boleh kluar dalam masa 1-2 minggu. ini STRATA TITLE. paling cepat sebulan. paling biasa 3 bulan. paling lambat 6bulan( bergantung kpd officer2 dan PTG2 yg mengendalikan kes anda).

Comments

  1. TUAN, STRATA RUMAH SY DAH KELUAR TP MASIH NAMA PEMILIK ASAL...MASALAH SAYA TIDAK DAPAT NK TUKAR NAMA SBB SALAH SEORG PENAMA DH MATI DAN DEVELOPER DH DOMAIN...MCM MANA YE UTK SAYA SELESAIKAN MASALAH NI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hakmilik strata ni masih atas nama developer kan pn. Biasanya kes mcm ni. Lawyer akn liase dgn liquidator yg dilantik. Sebab liquidator yg akn gantikan pemaju utk buat perfection transfer atau pindahmilik.

      Pn boleh wassp sy direct utk dapatkan flow step yg perlu diambil bg menyelesaikan masalah pn

      Delete
    2. Salam tuan, lawyer ada call suruh bayar lagi certain amount rm4K++ utk rumah strata harga rm170K. Adakah bayaran ini munasabah di charge pihak lawyer kerana saya ada kesempitan kewangan. Saya telah berhabis duit membayar deposit rumah dan lawyer fee masa buat loan. Kenapa lawyer tak invlude ini sekali ya dalam bayaran loan tersebut. +++Saya ada tunggakan jmb rm4K sejak dapat kunci masih tak bayar lagi. Cukai tanah dan pintu belum bayar sebab masih baru dan belum tukar nama lagi. Mohon bantu. Saya buntu.

      Delete
    3. Soalan kenapa lawyer x include dlm loan adalah sbb x semua bank benarkan berbuat begitu. Puan perlu tanya kpd pihak bank masa nk aply loan. Boleh x nk masukkan fees lawyer loan dlm loan. Now memg x boleh buat ape dah. Puan perlu bear costs guna duit sendiri

      Delete
  2. Replies
    1. Salam pn... sekiranya developer x bayar cukai tanah dan tidak dapat tukar dari master title ke strata title apa tindakan yang perlu diambil yaa... mohon pencerahan dari pihak puan...

      Delete
    2. sy mempunyai masalah yg sama, pemaju ada hutang and geran masih lagi nama pemaju, bank beritahu sy tk boleh jual kedai ni walaupun sy da habis bayar.

      Delete
    3. sy mempunyai masalah yg sama, pemaju ada hutang and geran masih lagi nama pemaju, bank beritahu sy tk boleh jual kedai ni walaupun sy da habis bayar.

      Delete
  3. Salam.. saya ingin bertnya mengenai flow tukar nama pemilik rumah?rumah sye baru siap..dan tidak dapat lagi geran dari pemaju..rumah ni atas 2 org nama(saya dan kakak)..namun kakak sye baru meninggal

    ReplyDelete
    Replies
    1. puan boleh wassp sy di 0192635631 bagi memudahkan soal jawab. Terima kasih

      Delete
  4. Tuan, saya ingin membeli rumah apartment tp status masih lagi master tittle. Soalan saya:

    1. Berapakah kos yang perlu ada untuk menukar status tersebut bagi rumah berharga bawah RM300k yang berusia 5@6 tahun?

    2. Saya ada mendapat maklumat yang sesetengah pemilik apartment tersebut sudah mendapat geran strata. Adakah ini bermaksud semua pemilik sudah mendapat strata atau hanya yang memohon sahaja yang akan dapat strata tersebut?

    3. Soalan ini berkait dengan soalan 2. Jika andaian dibuat semua geran strata telah dikeluarkan tetapi pemilik sebelum ini tidak mendapatkanya.
    Apakah yang langkah yang perlu saya buat untuk mendapatkannya?
    Adakah terdapat penalti jika kita tidak menebut geran tersebut dari pemaju?

    Mohon Tuan dapat menjawab persoalan saya ini. Terima Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kos2 yg terlibat

      1. Lawyer fees n disbursmnt bagi transfer (pindahmilik)

      2. Lawyer fees n disbursment bagi loan

      Utk kes 300k =Fees charge 1% utk 1st 150k diikuti 0.7% utk 150k seterusnya

      Untuk disbursmnt termasok duti stem ke lembaga hasil lebih kurang 5k to 6k. Itu utk transfer. Blom duti stem loan.

      Maka jika u anggarkan rasanya lebih kurang 10k jugak u perlu stanby. Mungkin lebih

      2. Means pemaju da issue kan geran strata. U perlu buat perfection transfer utk dapatkan geran strata tersebut atas nama u

      3. Tiada penalti. U hanya perlu buat perfection. Peguam akn bantu u utk proses pindahmilik strata. Pemilik sebelum ni hanya ada deed of assignmnt sebagai bukti hakmilik hartanah tersebut. Nama mereka Tiada dlm geran

      Delete
    2. Terima kasih banyak-banyak Tuan.

      Delete
  5. Salam ..

    Saya ingin bertanya, berkaitan dengan e-consent, saya dapati PTG ada satu portal online untuk memohon kebenaran untuk pindah milik / gadaian /pajakan tanah secara atas talian. Jika strata tittle tu masih dalam simpanan Developer, boleh ke saya memohon melaui e-consent?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf terlepas pandang. Apa kaitan strata dgn consent? Jika mk tuka nme pemaju kpd nme individu. Kite akn guna blanket consent yg disediakan oleh pmaju

      Delete
  6. selalu berapa ye kos untuk tukar nama hak milik strata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada beza soalan u . 1. jual beli strata ikut harga belian. 2. jika dah beli lama sebelum ni strata blum keluar dan sekarang baru geran strata dikluarkan oleh pemaju. Maka rate fi guaman lebih rendah dari fi di jawapan (1) di atas

      Delete
  7. Sy ingin membeli rumah..rumaj nya dah habis bayar di bank..tp owner masih blom buat strata..owner kata pembeli baru namanya yg akan jadik pemilik strata baru nti..btul ke begitu..adakah akan mengganggu proses loan bank pinjaman perumahan sy nti tanpa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Disini ada 2 keadaan. 1 pemaju setuju direct transfer rumah kpd pembeli baru. Ataw xsetju. Jika x setuju, perlu buat double transfer. Transfer dr nama pemaju kpd owner. Kmudian owner kpd pembeli baru

      Delete
    2. Jika double trsfer adakah loan pending sehingga stle urusan tukar nama srata pemaju kepada pemilik dan pemilik kepada pembeli..

      Delete
  8. Salam puan...berapa kali kite perlu sign utk strata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sign mot 1 kali je. Mungkin 2 keping. Mungkin 3 keping. Tgok lawyer buat brapa copy

      Delete
  9. Pertanyaan yg same.. Adik saya kena dua kali.. Bole tau kenapa x puan

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang2 lawyer da hantar kat pemaju. Follow up2. Hilang pulak. Kene hantar lg sekali. Jd la sign 2x. Kadang2 da sign. Kite anta pi pemaju. Tibe2 pemaju plak tuka director. Da kene anta again anor copy. Got a few reason jugak sbnarnya

      Delete
  10. Salam sis. Saya ada kemushkilan. Pihak pemaju boleh lengah lengahkan ke nak bagi title rumah tu? Dia tunjuk dah anta surat ke pejabat tanah tapi bank kata masih x tukar lagi. Masih master title. Saya nak buat refinance. Macam mana saya nak dapatkan title tu?

    ReplyDelete
  11. Salam sis. Saya ada kemushkilan. Pihak pemaju boleh lengah lengahkan ke nak bagi title rumah tu? Dia tunjuk dah anta surat ke pejabat tanah tapi bank kata masih x tukar lagi. Masih master title. Saya nak buat refinance. Macam mana saya nak dapatkan title tu?

    ReplyDelete
  12. Rumah saya dah boleh ambik strata boleh ke strata saya uruskan sendiri?
    Atau saya perlu juga menggunakan khidmat peguam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depends on u. Jika rumah tu leasehold rasanya better guna lawyer sbb prosedur untuk perfection sedikit rumit Jika tiada pengalaman me gurus property leasehold. Jika ia freehold boleh urusan sendiri Jika boleh berkenaan ke pemaju, lembaga hasil Dan pejabat tanah. Sebab urusan perfection transfer ni bukan sekadar isi borang sign Dan hantar ke pejabat tanah. Ia melibatkan proses yg Lebih rumit berbanding apa yg org dluar fikir kan 😅

      Delete
  13. maaf puan.. untuk buat POT strata dan POC bolehkahnkitabguna lawyer sendiri? means bukan lawyer snp? soalan kedua, mcm mana kita nak tau POT kita dah settle bila lawyer buat yer? kita akan dapat pengesahan ke? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Boleh x de masalah perfection transfer guna lawyer sendiri sbb ia adalah 1 proses baru tiada kaitan dgn proses terdahulu. Tapi utk perfection 4 charge normaly bank akn guna d same lawyer masa buat ur loan docs

      2. Once settle u akn dpt copy title atas nama u. Lawyer akn bg u 1 salinan strata duly perfected

      Delete
    2. untuk POC sy perlu uruskan ke or pihak pemberi pinjaman? sbb sy gula loan LPPSA. sy ingat nak sutuh lawyer yg buat POT uruskan terus.

      Delete
    3. Loan lppsa dlu pon ada lawyer yg prepare n advise utk disbursmnt kan? U perlu cari lawyer POT dlu. Nanti POT akn ctc loan sol u dlu tok perfection charge

      Delete
    4. oh ok..so sy settle kan dulu POT la kan.. nnt lawyer akan uruskan POC plak.. tqvm..

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Jikalau saya tidak mahu pakai hikmat lawyer . Saya pegi ke pejabat tanah galian untuk sign 14a boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. U sign borang 14a sebagai penerima pindahmilik? Yang memberi pindahmilik nya dtg sekali ke?

      Delete
  16. hi saya ada masalah berkaitan rumah flat arwah ibu.
    loan rumah sudah settle tapi nama pada SnP adalah ibu dan bapa saudara saya. so bagaimana prosedur untuk tukar nama kepada kami anak waris kerana bapa saudara bersedia untuk menukar nama kepada kami kerana sebelum ni memang arwah ibu yang membayar loan bulanan. Boleh minta nasihat dan bantuan dari pihak puan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh sign MOT, tengok ada consent atau x diperlukan utk pindahmilik. check property u freehold ke leasehold. Jika leasehold ,perlu submit permohonan untuk consent terlebih dahulu baru proceed untuk pindahmilik. jika freehold boleh masuk adjudikasi selepas sign Mot. make sure, nama bank dah di lupuskan . dokumen ini biasanya dibuat oleh lawyer utk tujuan mengeluarkan nama bank dari geran

      Delete
  17. Hi nk tanya sy nk buat strata utk rumah flat Agak2 kos utk guaman brp yg..lg pun rumah tu dah habis byr pd bank dan nk dpt geran mcm mn pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk rumah below 40k feeguaman lebih kurang 2k sahaja. dapat geran tu semua tugas lawyer. lawyer akn request dari pemaju n proceed with the necessary utk keluarkan geran di atas nama u

      Delete
  18. Hello... sebelum ni pemaju ada membuat panggilan utk proses title strata antara pemaju & pembeli. Tp disebabkan loan belum tamat, pihak bank yg uruskan & sign strata. Soalan:
    1) Adakah uruskan yg dilakukan bank itu DOA?
    2) Apakah langkah yg perlu saya buat utk memasukkn & mendapatkan kembali title strata tersebut?

    ReplyDelete
  19. Tuan, saya dah beli rumah subsale strata tittle atas nama pemilik lama.. masalah sekarang, peguam saya sampai sekrang tidak memberi black & white yang menyatakan strata title telah ditukar atas nama saya.. adakah berkaitan pindah nama strata title perlu saya lakukan sendiri atau peguam semasa proses jual beli yang akan uruskan termasuk proses penukaran strata title ke atas pemilik baru ?sudah hampir 2 tahun saya tidak dapat black & white strata title atas nama saya dan juga salinan geran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peguam yang menguruskan pinjaman bank akan melakukan pendaftaran di pejabat tanah dan u akan diberi satu salinan geran yang telah didaftarkan di atas nama u dan bank yang terlibat. Geran asal akn dihantar ke bank sebagai simpanan pihak Bank sehingga selesai pinjaman u pada bank tersebut

      Delete
  20. Tuan, saya dah beli rumah subsale strata tittle atas nama pemilik lama.. masalah sekarang, peguam saya sampai sekrang tidak memberi black & white yang menyatakan strata title telah ditukar atas nama saya.. adakah berkaitan pindah nama strata title perlu saya lakukan sendiri atau peguam semasa proses jual beli yang akan uruskan termasuk proses penukaran strata title ke atas pemilik baru ?sudah hampir 2 tahun saya tidak dapat black & white strata title atas nama saya dan juga salinan geran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. If asal u beli memang dah ada strata title. Lawyer akn uruskan sampai title baru kluar atas nama u. Tp jika masa u beli masih atas master title, itu yg akn complete jual beli tanpa ada geran lagi ats nama u. Yg ada adalah deed of assignmnt

      Delete
  21. Hi, saya beli rumah lelong.nama da tukar kepada nama saya.strata titile pun atas nama saya.cums nama di pemaju masih nama owner lama.macam mana nak tukar nama di pemaju ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pi pemaju. Submit data sheet form bawa pos n copy geran atau deed asignmnt u. Bgtau u nk update nama di rekod pemaju

      Delete
  22. Hi, saya beli rumah lelong.nama da tukar kepada nama saya.strata titile pun atas nama saya.cums nama di pemaju masih nama owner lama.macam mana nak tukar nama di pemaju ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. u perlu bawa copy strata title, copy proclamation of sales, ic dan isi data sheet form di pemaju dan mereka akn tukar nama u dalam rekod ketuanpunyaan

      Delete
  23. Hi, sya dpt 2nd owner nk tukar strata title. Sy juga lewat untuk medaftar hakmilik strata. Lawyer quote utk 2 option, pilihan 1-Double transfer , piihan 2 - direct transfer. Soalan saya, selain legal & disbursements fees, mmg ade developer fees ke untuk process tukar strata title ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada developer yang mengenakan charges untuk perfection transfer dan ada yang tidak. Ia bergantung kepada pemaju itu sendiri

      Delete
  24. Hai

    Saya ada soalan. Saya dah dpt surat drpd pemaju pada 2018 utk htr dokumen bagi hak milik strata. Surat tu penyewa rumah saya baru bagitahu hari ini dan dah dpt surat reminder kedua dr pemaju. Tapi saya nak jual rumah tu tahun depan. Seeloknya saya uruskan dulu hak milik strata tu atas nama saya atau tggu dah jual nnti terus tukar atas nama owner baru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok buat sekarang sbb jika pemaju u x bnarkan direct transfer. Ia bakal melambatkan proses jual beli u pada masa akan datang

      Delete
  25. Puan, jika pemaju hanya benarkan double transfer utk pemindahkan hak milik maka cost guaman pemindahkan master tittle kepada owner lama adakah di tanggung owner baru?
    Tq in advance atas jawapan puan

    -hani-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika double transfer. Kos pemaju ke owner. Owner tanggung. Transfer owner ke buyer. Baru buyer tanggung

      Delete
    2. Salam. Nak tny klau nk tukar nama cukai pintu bg rumah strata apa proses dia ya sy nk msk kn TNB n air xboleh sbb cukai pintu still nama pemaju??

      Delete
    3. Pegi je ke pejabat2 yg berkenaan. Isi form tuka nama

      Delete
  26. Salam puan,

    Saya ada persoalan, penjual dan pembeli sudah tandatangani Booking Form, tetapi penjual hendak membatalkan jual beli tersebut atas sebab strata belum ditukar ke nama penjual lagi,strata masih lagi atas nama developer. Penjual adalah owner kedua dan telah membeli rumah tersebut secara cash. Soalan saya, adakah Booking Form tersebut tidak sah sedangkan di dalam snp rumah tersebut sudah nama penjual?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada istilah tidak sah dalam situasi di atas . Dlm law if contract dimana both parties dah turunkn TT. Dan TT dibuat dgn suka rela maka parties telah terikat kpd terma2 dlm ctc

      Delete
    2. Ini bermaksud rumah itu sudah menjadi hakmilik penjual walaupun geran masih lagi atas nama dev?

      Delete
    3. Yep. Mereka yg nk buat urusan jual beli sepatutnya faham dlu apa maksud pembelian. Bila complete nya satu2 urusan jual beli dan apa dokumen yg membuktikan seseorang tu pemilik kpd satu2 hartanah. Jika masa pembelian hartanah adalah dibawah geran master. Maka dokumen yg membuktikan die adalah pemilik kita namakan deed of assignmnt. Once geran strata dah kluar. Owner hanya perlu cari lawyer untuk masukkan nama die dalam geran strata tersebut. Sy x pernah jumpa buyer yg sebegini rupa. Macamana boleh ada isu booking form xsah hanya sebab rumah tu stil atas nama pemaju

      Delete
    4. Baik puan. Terima kasih atas pencerahan tersebut.

      Delete
  27. Puan, saya hendak beli sebuah rumah low cost dari seseorang. Harga rumah RM48000.Masih master title dan ada hutang maintenance. Boleh advise Anggaran kos unt tukar ke strata title. Juga please advise saya kalau ada lagi hidden kos yg perlu saya tahu. Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kos tukar nama anggaran 2k lebih kurang termasuk disbursemnt. Hidden kos xde. Juz make sure owner settlekan full payment of d outstandg maintainnc tu. Else u can pay.. n deduct from d said 48k sum

      Delete
  28. Saya telah membeli low cost single storey shoplot pada 2008. Sehingga kita masih menggunakan master title. Baru2 ini saya ada telefon lawyer bertanyakan berkenaan POT& POC. Saya difahamkan yang pemaju masih lagi tidak mendapat consent. Saya ingin berhubung dengan pemaju. Dikatakan bahawa pemaju sekarang ini bermasaalah tetapi masih tidak diishtiharkan muflis. Malahan lawyer sendiri tidak tahu di mana ofis pemaju itu sekarang. Ofis yang diketahui kali terakhir, tidak di buka langsung dan tidak dapat dihubungi. Bagaimanakah caranya saya mendapatkan hak saya untuk meneruskan POT? Adakah saya boleh menjual kedai ini walaupun masih master title?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jual beli di bawah master title tetap boleh dibuat.cuma ada masalah loan utk buyer saja sbb x semua bank ambik kes2 property master title esp yg dah lama strata x issued. Pemaju sama ada wujud atau dah bankrup. Lawyer mesti tau macamana nk buat utk dpt hubungi dia. I x bleh la nk ajar lawyer u sbb kami sama saja. So die org mesti tau camana nk buat

      Delete
  29. Adakah dikenakan cas bagi pertukaran strata title yang lewat. Di dalam surat lawyer tersebut menyatakan. Cas lewat tukar milik dari 1000 hingga ke 10,000. Mohon pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selama kami buat tugas2 perfection transfer x pernah lg ade kes kene denda lewat sbb x tukar strata. But somtimes yes ada notes sebegitu diberi oleh pemaju dlm surat pemberitahuan strata issued

      Delete
    2. salam nak tanya strata ni brapa caj yer kalau rumah harga rm210k dan rumah baru under pr1ma

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. salam nak tanya strata ni brapa caj yer kalau rumah harga rm210k dan rumah baru under pr1ma

      Delete
  30. Boleh saya tau kalau pemindahan strata developer benarkan direct transfer, siapa yg akan tanggung kos direct transfer? Adakah pemilik atau pun pembeli kedua bagi rumah subsale.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama pon DT. Maksudnya direct ke nama pembeli. Mestila pembeli yg tanggung kos

      Delete
  31. Salam. Saya ada nak beli subsale mastertitle. Bank inform loan approved tapi lo keluar bile owner dah sette tukar individual title. Boleh saya tau berapa lama ambil masa. Owner tiada hutang bank, developer ok n rumah kurang 10tahun. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'ssalam. Pn ni da ade lawyer x buat ur kes? Sbb biasanya lawyer akn advise u

      Delete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. hi, nak tanya, peguam the hantar jadual 17 dan MOT kepada pemaju process. masa yang sama, pembeli lama dan pembeli baru process subsale SPA. Property under leasehold with strata title and landowner ialah DBKL. masalah sekarang, pemaju telah hilangankan kedua-dua document dan tidak dapat sign semula kerana salah satu owner ada kat overseas dan takdapat pulang malaysia due to covid-19 in short time. boleh ke jikalau pemaju setuju terus direct transfer kepada pembeli baru. DOA transfer masih perlu ke? pembeli lama masih nak sign Jadual 17?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  34. Salam. Nak tanya if rumah baru keluar strata dan owner xsempat nak buat perfection n decide nak jual. Macam mana nak tahu samaada developer bagi direct transfer atau double transfer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lawyer akn write in to get confirmation smaa ada pemaju agree 4 DT atau x

      Delete
  35. Puan, saya hendak tukar nama untuk sebuah condominium dari bapa saya kepada saya.Harga rumah RM550,000.Masih master title dan ada hutang maintenance. Boleh advise Anggaran kos unt tukar ke strata title dan kos tukar nama dari bapa kepada anak. Juga please advise saya kalau ada lagi hidden kos yg perlu saya tahu. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Strata dah out ke blom yg u nak tukar nama di strata ni? Sbb di awal u cakap rumah still master title

      Delete
    2. Belum keluar strata.still master title

      Delete
    3. Berapa kos yg terlibat ye utk tukar kepada strata title?

      Delete
    4. If stil under master juz proceed tukar nama guna DOA. Boleh dptkn Quotation utk u taw how much estimate cost

      Delete
  36. Puan/Encik
    saya ada sebuah rumah low cost apartment. Masih Master title. dah berusia 10 thn. Pemaju dah muflis. saya dah hubungi pihak PTG. mereka maklumkan setakat ni Pihak JMB ada memohon utk strata, lepas tu senyap je. saya nak jual rumah tu tapi masalah tersebut yg membantutkan tujuan saya. mcmn nak buat ek?

    ada cara ke nak dapatkan strata ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. U stil boleh jual tanpa strata. If nk tgu strata. U need to follow up status issuanc of d same from jmb sbb proses nk kluarkn strata ni mlibatkn byaran yg besar

      Delete
  37. strata title baru keluar, cost rumah RM89,000 ,pemaju nak caj administrative fee RM500 untuk signing MOT Borang 14A untuk perfect transfer ke owner, nak tau pemaju boleh caj RM500 administrative fee ?

    ReplyDelete
  38. Puan, laywer pemaju da bagi notice untuk transfer strata title. Masalahnya, saya di luar negara sekarang ni dan x pasti bila pulang dalam situati COVID. soalan saya, berapa lama bole tunggu untuk process tandatangan pindahmilik strata title ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Its okay. U boleh buat later. Else juz mintak lawyer buatkn lah. X perlu nk tgu u balik pon

      Delete
  39. Puan nak tanya saya ade beli rumah low cost di selangor sekarang dah dapat kebenaran atau dah dapat kelulusan pindah milik dari pada pihak berkuasa negeri,,,,,tapi rumah tu masih master title owner pertama belum menukar atas nama dia,,,dah 1 tahun lebih menunggu tak siap lagi menukar pindah milik atas nama saya,,,,pertanyaan saya boleh kah saya merancang membeli rumah kedua medium cost?agak² tak ada masalah ke?

    ReplyDelete
  40. Kalau saya nak beli rumah yg tiada strata, macam mana ye?Sebab agen bgtau rumah tidak dpt strata lagi kerana ada 1 blok yg terbengkalai,tp almost siap dh. Apa effect jika sy nak beli juga rumah tu? Tqia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Effect hanya sama ada loan u akn lpas atau tidak. Tu saja

      Delete
  41. Puan, saya nak refinance rumah flat saya.Masalahnya sekarang rumah masih berstatus Master Title dan bank tidak terima. Rumah dah lebih 10 tahun. Pertanyaan dengan JMB masih lagi dalam proses pertukaran ke strata title. Surat apakah yang saya boleh gunakan untuk refinance samada daripada pemaju atau JMB?

    ReplyDelete
  42. Hi Puan, sy baru nk beli aprtment hrga bwh 300k.. tp masih master title lg.. blh ke mintak lawyer uruskan skali utk tukar kpd strata.. pemaju masih wujud lg..anggaran kos utk tukar ke strata brp ye?Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika blom kluar strata lawyer akm prepare dokumn yg di panggil sebagai deed og assigmnt saja sbgai bukti pemilikan u

      Once individual atau strata dah dikluarkan oleh pemaju. Baru u boleh buat urusan perfection strata pulak masa tu

      Delete
  43. Salam sejahtera tuan/puan du sini saya ada persoalan . Semasa saya beli rumah subsale process agak lewat dan makin lewat selepas saya gagal melunaskan fee peguam dan urusan tukar hak milik atas sebab peribadi saya . Akhirnya process dapat di laksanakan tetapi penjual rumah menyaman saya atas kelewatan . Akan tetapi rumah telah di tukarkan ke nama saya . Surat pemilikan telah di uruskan oleh pejabat tanah . Tuan rumah enggan serah kunci walaupun saya telah merayu . Process kelewatan di sebabkan duit saya di tipu dan saya di berhentikan kerja seterusnya COVID19 melanda. Sehingga kini saya tidak bekerja . Boleh ke saya pecah masuk rumah saya sendiri ? Harap ada yang membantu saya dengan pencerahan. Terima kasih .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rumah da di atas rumah u. So masuk je lah. Kalau owner lama nk buat tuntutan. Biar die buat tuntutan ke saman lain.

      Delete
  44. hi, cik/puan, sy nak tanya, arwah ayah sy ada beli rumah pangsapuri kos rendah dan masih dalam master title lagi even dah duduk lebih 15tahun. hutang rumah pada bank sudah habis. deed of assigmnt sbgai bukti pemilikan rumah tu pun atas nama arwah ayah sy. jadi untuk proses penukaran nama rumah tu macam mana ye? sebab pihak ptg pun minta geran strata untuk documentation process. tapi semua tu tiada lagi.
    harap cik/puan dapat advise sy. Terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya lawyer akn write in to reques title n sign 14A. But in ur case ayah da xde..maka normally kite akn buat dlu surat kuasa tadbir/LA. Dh selesai yg tu. Baru pentadbir boleh sign mot

      Delete
    2. Jika nk tanya lebih detail. Wassp 0192635631. Easier to communicate

      Delete
  45. assalamualaikum, cik/puan anak saya telah pergi kehospital selayang dengan aduan sakit kepala pada 31/1/2021, semasa di sana beliau di periksa sebagai pesakit biasa tanpa pemeriksaan yang teliti, setelah 7 jam m,enanti beliau si suruh pulang hanya berbekalkan panadol 10 biji sahaja .malangnya sakit kepala beliau semakin parah dan akhir nya beliau meninggal kerana salur darah dalam otak pecah pada 2/1.2021, seandai nya pada masa beliau berjumpa doktor , mereka menjalan kan pemeriksaan yang teliti terhadap anak saya seperti di rujuk kepada pegawai perubatan newrologi, dan imbasan otak [ ct scan atau mri otak ] . sekira nya semua itu di lakukan anak saya tak akan mengalami perdarahan dalam otak. dan juga ubat yang di beri tidak bersesuaian dengan sakit yang dia alami. pertanyaan saya boleh kah saya ambil tindakan undang-undang kepada doktor tersebut atas kecuaian perubatan sekian terima kaseh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berdasarkan cerita ringkas puan ni , ya boleh ambil tindakan. Tapi secara spesifik. Pn perlu wassp utk sy tanya lebih lanjut sblum apa2 tindakan dibuat 0192635631

      Delete
  46. Hi good day. Sy Reena, sy nak tnya sikit. Sbb sy kurang pendekatan berkenaan ni. Sy beli rumah selangorku, projek 2017 dan dapat kunci tahun lepas April 2020. Tahun ni Feb mcm tu pemaju email kata strata tittle dah keluar. Rumah tu total purchase RM198,000. Berapa suppose charge admin dan MOT kena byr. Sy belum appoint mana mana lawyer lagi. But lawyer pihak bank dah start contact sy dan nak buatkan utk pihak pemaju sekali. Masalah nya, dia verbal call dan sy tak nampak qoutation charges dan MOT charges tu. Dan tetiba dlm call dia kata strata sy atas harga pembelian rumah yg harganya RM198,400. Sedangkan rumah sy beli tu harga RM198,000. Tak sure mana dtg 400. Sy ada tnya akan diskaun kebiasaan yg kita dpt utk tukar strata tittle 50% tu, dia kata tak entittle sbb ni projek kontrak dgn kerajaan. Itu hanya pembelian rumah dr pemaju biasa. Soalan sy adalah

    1. Berapa anggaran fee utk charge admin dan MOT utk pembelian rumah berharga RM198k

    2. Boleh ke sy guna lawyer pemaju iaitu lawyer yg sy sign S&P dan bukan lawyer bank yg sy sign DOA?

    3. Boleh appointed 3rd lawyer yg mana bkn kedua-dua lawyer sebelum ini?

    4. Berapa jangka masa kena settlekan payment charges tersebut? Adakah mmg kena lump sum? Sbb skrg mmg tak cukup duit dlm tgn.

    ReplyDelete
  47. Puan...sy ada dpt emel dr lppsa yg mengatakan mereka tdk menerima respon issuance of POC dan individual title dr pej peguam tpt sy sign snp. Sy bli rumah baru siap dan bru terima kunci. Masih master title. Jadi apa yg perlu sy buat?

    ReplyDelete
  48. Puan, nak tanya, saya bercadang utk buat full settlement dlm masa 3 thn lg dan dpt tahu strata title rumah sye baru keluar hari ini.
    Adakah lebih baik sye settlekan dulu urusan strata atau tunggu shj bila nak buat full settlement nnt? T. Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat perfection now . U wont knw dalam masa 3 years tu apa akan jadi to ur developer. Susah if tiba2 die bankrupt Or etc

      Delete
  49. puan.. sy nak tnya. bolehkah kita jual rumah yg belum dapat hak srata..pemaju masih dalam proses mndapatkan hak srata. ada mslh ka jika kita jual atau mcm mana

    ReplyDelete
  50. mengapa kos perfection of charge dikenakan kepada pemilik unit strata? setelah hakmilik strata issued by the relevant authority..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab rumah tu u punya. Maka untuk perfectkan atas nama u. U lah perlu bayar

      Delete
  51. Assalammualaikum Tuan, saya beli rumah townhouse corner lot, tapi pemaju cakap tanah tepi rumah tu tak boleh buat apa2, sedang kan rumah saya harga lebih rm70k berbanding rumah tgh dan rumah atas.. Boleh ke tanah tu pindah hak milik saya?? 0122242344 ni no wasap saya Tuan..

    ReplyDelete
  52. Hi puan,saya ada beli rumah apartment harga 180k,masalah sekarang strata rumah tu dah keluar tapi masih nama pemaju,jika pemaju setuju direct transfer berapa anggaran kos saya sebagai pembeli kena tanggung?

    ReplyDelete
  53. Hi Puan,

    Kenapa pemaju hanya allow double transfer tapi tak allow direct transfer? Apakah kebaikkan kepada pemaju kalau buat double transfer sedangkan ia membazirkan masa Dan merumitkan kerja bagi pihak pemaju, peguam Dan pemilik? Apa kebaikkan double transfer Dan keburukkan direct transfer kepada pemaju? Apa maksud batal ganti? Under leasehold, kalau strata title sudah bertukar nama dari pemaju kepada pemilik pertama, pemilik pertama berjaya jual kepada pemilik kedua, adakan masih perlu memaklum kepada pemaju untuk penukaran nama dari pemilik pertama kepada pemilik kedua di strata title, atau tidak perlu dimana peguam akan menyelesaikan segala penukaran nama tanpa memaklum kepada pemaju?

    ReplyDelete
  54. Hi Selamat Pagi,

    Saya ada beli satu kondominium pada tahun 2018, masa tu masih under Master Title dan saya adalah first home owner. Minggu lepas saya menerima surat daripada Peguam dan Pemaju kata Strata Title dah issued so kena pergi sign MOT.

    Nak Tanya, kalau untuk kes macam ini, dalam stage POT ini, bolehkah saya declara untuk stamp duty exemption under [PUA 366/2016]?

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. U pernah bayar stamp duty x masa stage DOA dulu. Jika dah bayar boleh buat exemption

      Delete
  55. Mcm mana nk contact ye? saya pn pening nk apply strata....

    ReplyDelete
  56. Salam..seek your advice..rumah sy dlm process double tranfser..since before MCO early 2020 until todate, developer masih hold from returning my documents to lawyer. Bagaimana cara nak buat aduan jika developer melambat2 kan proses dokumentasi ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemaju x return dokumen mesti ada sebab. Somtimes lawyer hantar dokumen x cukup utk membolehkan pemaju sign MOT tersebut. Kadangkala terdapat tunggakan yg mana perlu dijelaskan terlebih dahulu oleh owner baru pemaju TT MOT. Dan ada beberapa sebab lain jugak. Jd my advice u check btul2 punca kelewatan pemulangan dokumen oleh pemaju

      Delete
  57. boleh saya bertanya untuk tukar hakmilik bangunan kedai strata, perlukah pemilik lama langsaikan segala hutang dengan maintenance sebelum boleh tukar nama kepada pemilik baru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. If u beli apa jua property. Memg owner perlu selesaikan kesemua tunggakan termasok api air maintainanc dn cukai bg membolehkn sebelum tukar nama dibuat.

      Delete
  58. Sy beli rumah dari pemaju..skrg dah selesai mb consent..boleh ke sharekan apakah step2 seterusnya n dengan siapa sy ptut follow up

    ReplyDelete
    Replies
    1. U mesti ada lawyer. Tanya lawyer u apa step.

      Delete
  59. Pihak lawyer minta sy dptkan dokumen R&R dari pihak bank .. boleh sy tahu bagaimana cara utk dptkan dokumen pengesahan dah habis bayar dari pihak bank ? Kerana loan rumah habis bayar dlm tahun 2012 ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lawyer buat R&R. Lantik mana2 lawyer utk uruskan. Kalau xde lawyer u kenal . Then PM me 0192635631

      Delete
  60. Hii...saya ada 1soalan.saya ingin beli rumah apartment subsale tapi masih lagi master title..macamana cara nk tukar ke strata title dan berapa kos?

    ReplyDelete
  61. Hai,, pihak management ada hak tak untuk sekat atau halang hakmilik strata diserahkan kpd pemilik rumah kalau pemilik tak ikut rules yg management tetapkan?..cth: pasang invisible grill utk keselamatan tp management tak benarkan..kalau ingkar, management boleh tahan strata drpd diserahkn kpd pembeli ke?..thank you

    ReplyDelete
  62. Tuan, suami kawan saya meninggal. Strata atas nama suami isteri. Macam mana nak tukar kan kepada nama isteri sahaja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapatkan perintah mentadbir dulu . Lpastu buat distribution order . Baru boleh tuka di pjabat tanah

      Delete
  63. puan saya nk bertnya. kalau nk tukar nma hak milik strata rumah pangsa dari bapa kepada anaknya iaitu saya, apakah procedure yg perlu saya lakukan ye?

    ReplyDelete
  64. Salam puan.. Saya ada nak beli rumah subsale (leasehold) dan rumah tu masih master title.. Harga rumah 150k..rumah lebih 20tahun dan strata dah keluar cuma owner tak tukar lagi ke strata.
    Soalan saya, berapa anggaran kos yg sy akan bayar utk tukar ke strata. Dan adakah proses tukar strata ni boleh diselesaikan dlm tempoh 3bulan (90hari)seperti agent sy katakan? Maksudnya tidak akan sampai memasuki bulan ke 4 yg mana akan dikenakan interest jika melebihi tempoh. Mohon pencerahan dari puan.

    ReplyDelete
  65. Hi, boleh bagi pencerahan. Kalau penukaran strata dari developer kpd owner rumah. Perlukah owner bayar apa2 fees? Berapa amount yang perlu dibayar (range)?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kecuaian perubatan (medical negligence) saman hospital

BLANKET CONSENT