SURAT KUASA TADBIR

 SURAT KUASA TADBIR

************************

Call from "H"

Sambung via WhatsApp conver

[24/07, 16:57] H: Assalamualaikum ni datin ke??saya "H"  ada akak maybank tu pass no datin 

[24/07, 16:57] Me: Ya "H". Apa yg I boleh assis?

[24/07, 16:57] H: Yang tadi tu

[24/07, 16:58] Me: Baik. Apa aset ibu u dan brapa waris ada

[24/07, 16:58] H: Tak ada aset apa pun .Cuma duit dalam acc tu sahaja

[24/07, 16:59] Me: Duit hanya ade di mbb atau ade di bank lain juga

[24/07, 16:59] H: Waris ada 3 orang.Adik beradik saya

[24/07, 16:59] H: Bank lain tiada .Hanya maybank saja

[24/07, 17:00] Me: Baik. Ayah ada?

[24/07, 17:00] H: Ayah ada tapi dah lama cerai dgn mak saya

[24/07, 17:08] H: Maaf saya pun tak tahu benda benda ni semua ni datin .Akak maybank cakap kena bayar lawyer pun saya pun tak terkata ..

[24/07, 17:08] Me: Berapa umur u "H"?

[24/07, 17:09] H: Saya 24 tahun.Saya anak sulung

[24/07, 17:09] H: Adik beradik Yang no 2 umur 20 tahun.Yang no 3 umur 16 tahun .Saya sorang yang tanggung adik beradik saya

[24/07, 17:10] H: U bekerja?

[24/07, 17:13] H: Ya. Kerja dekat kilang daikin. Berapa kena bayar lawyer tu datin 

[24/07, 17:15] Me : Ermmmm..berapa u ada "H"?

[24/07, 17:16] H : Tak banyak pun duit yang ada .Dalam 2k tu ada lah dalam simpanan saya. Itupun untuk sara hidup adik2 saya


Jarang lah bile org tanya fees. Aku tanya die balik brapa die ada. Tapi kes adik ni. Die pi bank. Nk kluarkan duit mak die. Mak baru meninggal. Tapi bank kate x boleh kluar. Kene ada surat kuasa dlu kalau nk kluarkan .

Bile aku imagine budak umo 24 ni. Dengan kisah die bawak moto ke bank. Harapan boleh kluarkan duit mak. Lpastu xdpt nk kluarkan. Duduk kat apartment yg aku memang tau sgt tempat tu camana rupa n keadaan nya. Ada duit simpanan 2k pon utk sara hidup 3 beradik. Mak xde. Ayah pun xtau hilang kemana. Maka nk sebut brapa fees pun macam susah  betul aku nk menyebutnyalah.

Last2 camni lah. Aku ajak adik ni dtg jumpa dlu. Bawak dokumen2 yg perlu spt ic, sijil mati, dokumen berkaitan akaun bank dll yg relevant. Kite bincang dulu.

Ramai org xtau bab surat kuasa tadbir. Keperluan dan cara mendapatkan yg menyebabkan bile tibe2 mak atau ayah meninggal, Anak2 yg tinggal ni terkapai2 xtau nk buat apa. Dah la pegi merata2 sampai ke pusaka kecil sampai ke amanah raya. Bolehla nk pi kesana2 tu sbb murah xpayah tanggung kos mcm kos lawyer tapi tengok brapa lama pulak que utk u dipanggil bicara kuasa? 6 bulan? 8 bulan? 

Berbeza dgn Kes di Mahkamah utk bicara permohonan jadi pentadbir. If semua waris bersetuju lantik si A jadi pentadbir harta ibu tadi. Kite fail kes Julai . Ogos da  naik Court 1st date. Paper all in order  terus bleh dapat perintah seperti dipohon utk jd pentadbir. N bawak lah perintah tu bersama senarai aset ke bank2 ibu. Boleh da kluarkan duit2 ibu. Gunalah sebaiknya utk sara hidup dan persekolahan adik2 tadi..

Nway pening dah memikir masalah org. Jom kite pi kerja...


#gambarsekadarhiasan

NA'23

0192635631





Comments

Popular posts from this blog

Tukar nama STRATA

Kecuaian perubatan (medical negligence) saman hospital

BLANKET CONSENT