MILIKAN KOSONG-VERSI PEMILIK LAMA

 MILIKAN KOSONG

*******************

Biasanya bile aku touch pada topik milikan kosong ni. Cerite biasanya adalah. Client beli rumah lelong. Lepastu owner lama xnk kluar. Then, lawyer akan buat permohonan di Mahkamah untuk dapatkan perintah kluarkan owner lama. Tu standard cerite lah. Lpastu next, datang la bailif. Kluarla owner lama dengan rumah yang disepah2 di dalamnya...

Fine.. tapi story kali ni. Aku dihubungi oleh si owner lama yang mana die telah "dihalau" kluar oleh pembida baru. Yang lain2 tu ku x pandang sgt. Tapi bile die cakap die diheret kluar dan rumah dimangga dimana die pada masa tu sehelai sepinggang bersama 1 anak. Aku terdiam... Die call dah ler maghrib2, cerite sambil menangis2. Seorang bapa tunggal. Hidup dgn seorang anak. Ditinggal isteri. Hilang pekerjaan..sdgkan rumah yg dilelong adalah sebijik kondo. Means dulunya die adalah " sombody" jugak. Bukan org sembarangan. Rumah lelong pon rege 300k++. Aku dok pikir macamana nk tolong die ni. Esok bailif nk datang keluarkan barang. Die kata mana nk letak barang2 rumah saya tu cik. Baju2 anak saya. Haihhh😪😪 aku imagine macamana die dgn ank die terduduk depan rumah sehelai sepinggang ni...ok cut cerite between aku n si bapak tunggal

Nway, apa yg aku nk simpulkan. Kite ni manusia biasa. Ada masa di atas dan ada masa di bawah. Jika lah situasi ini terjadi, sebagai owner. Jangan tunggu sampai bidder atau pembeli baru dapatkan perintah Mahkamah untuk halau u keluar. Bile rumah da kene lelong. Owner ada masa 3 bulan to 4 months untuk cari rumah lain. Stanby lah untuk kluar. Jika ada duit lebihan lelong, bank akan bagi kepada owner selepas completion date tersebut. Jika x dapat2. Boleh pi bank dan tanya. X salah... 

Tolong jangan duduk berbulan2 dan tunggu sebab at d end of d day... memang salah u. Itu dah jadi rumah pembeli atau pembida baru. Sampai masa u perlu keluar..kesianlah kat anak2 yg xtau pape. Moga urusan si bapak tunggal ini dipermudah..Aminn


-NA'22-

0192635631


Comments

Popular posts from this blog

Tukar nama STRATA

Kecuaian perubatan (medical negligence) saman hospital

BLANKET CONSENT