MEDICAL NEGLIGENCE FASA PKP

 Kes 1


[18/07, 08:38] Adik saya bersalin pada semalam.. 2 hari lepas... c section.. semasa doktor melakukan pembedahan memotong rahim... doktor telah terpotong kepala bayi sepanjang 6cm dan dalam 3mm.. bayi telah mendapat 7 jahitan di kepala... adakah ini adalah kecuaian doktor semasa melakukan pembedahan? Blh ke saya membuat laporan kepada pihak hospital dan mengambil tindakan? Sekarang baby di tempatkan di nicu...

[18/07, 10:01] Macamna ya miss natalie..

[18/07, 10:03] Sya sgt sedih dan berdukacita.. baby yang sihat tiada masalah apa2 semasa kandungan.. terpaksa diberi ubat bius bagi elakkan kesakitan.. daripada bius yg diberi.. baby jadi mengantuk.. baby xdpt direct breast feed dgn ibu... ibu juga x dpt pgg anak nya sejak dari dilahirkan..

[18/07, 10:03] Baby minum susu formula di nicu mgunakan tube..

[18/07, 10:03] Saya buntu..boleh ke fail saman?


Kes 2


[25/07, 07:38] Kawan saya punya kaka, anak dia baru je meninggal. Disebabkan nurse dgn doctor dkt h×××

[25/07, 07:38] Kes mcm ni kita boleh keluarkan saman ke?

[25/07, 07:40] Mcm ni cerita dia, tak silap saya hari khamis, pukul 3pagi. kaka dia rasa perut tu dah contractions, rasa sakit. Dia pun pergi h××× dgn husband dia. Then sampai sana reception nurse dkt sana suruh dia balik tanpa check apa2 pun.

[25/07, 07:41] : Kaka dia pun balik lah rumah, sampai rumah perut tu makin sakit. Dia patah balik ke h×××. Sampai sana, doktor dah sahkan jantung baby tak berfungsi. Baby pergi macam tu je.

[25/07, 07:42] Kes mcm ni ikut pendapat akak, mcm mna ya?


Kes 3


[23/07, 19:25] hi natalie, saya puan n×××. saya ada baca artikel mengenai kes saman. hospital 

[23/07, 19:27] untuk kes saya, saya melahirkan baby pada nov 2020, berat baby 4.3kg, vaginal delivery

[23/07, 19:28] last scan baby berat 3.08kg semasa di pac hospital

[23/07, 19:30] semasa proses kelahiran, almost 20 min oksigen xdapat supply to my baby, dan terpaksa dimasukkan ke NICU selepas selesai deliver

[23/07, 19:31] namun baby saya meninggal pada 21/11/2021

[23/07, 19:31] pihak hosp klasifikasikan kes saya sebagai shoulder dystocia

[23/07, 19:32] saya rasa untuk kes saya ni adalah kecuaian daripada pihak hospital, bolehkan saya saman pihak hosp dan berapakah anggaran kos tersebut?


RESPON

××××××××××


Sebenarnya kan.. sy kompius tau. 


1. Kompius sebab memang dlm bulan 7 ni banyak kes pasal baby lahir je ke camana? Sbb i pon baru je delivr ni 🀣


2.  Mcm yg di atas ni tanya saya boleh saman ke x. Soalan tu boleh lah diajukan tapi x berapa tepat utk diajukan..sbb? saya bukan penentu utk kata yes kes ni u bleh failkan. Kes ni u x bleh failkan. If u nak saman. U saman lah. Jika  was2, jgn saman. Macamana hebat pon satu2 lawyer tu. If u juz bgtau ur version of story tanpa bukti. Mereka x boleh nk advise u accordingly. Mereka tetap perlukan dokumen dibwh ni utk menilai kes u ni bleh "pegi ke x bleh pegi" . Tu bahasa pasar nya lah..


Senarai dokumen yg perlu :


πŸ‘‰Jika u ada medical report. U ada 2nd opin from anor Dr atau pakar n based on d 2nd opin tu u rasa u ada bukti yg kukuh telah berlakunya kecuaian, u ade keep bill spital, bill ubat2an, resit ulang alik spital kalau u naik grab, kos folow up/checkup, tongkat, wchair etc dan yang penting u ada duit utk lantik lawyer n failkan saman. Then proceed lah..


πŸ‘‰ jangan tanya boleh saman ke x. Sbb hanya u yg ada jawapan tu. If u ade kes. Tapi u xde bukti 1 pon. Camana u nk failkan kes? Btul x? So u tau u x bleh nk saman. But if u ada semua di atas atau bukti extra lagi n u ada kemampuan lantik lawyer, then yes u boleh saman.


3. Point ke3 kenapa sy kompius adalah sbb ada yg bertanya pada sy selepas brkongsi kan fakta. "Pn rasa ada x kecuaian dlm kes sy ni"... agak2 macamana sy nk jawab tu?πŸ€”πŸ€”πŸ€” ke u tanya i sbb u rasa i da jadi Dr . Tukar job sekarang??? So i bleh tau setiap prosedur/treatmnt yg Dr2 1 malaysia ni buat btul atau salah? Toksah la tanya soklan yg memeningkan di musim2 PKP yg dah tentu2 sy pening ni


Stress nk mnjawabnya  πŸ˜ͺ




NA'21

0192635631

Comments

Popular posts from this blog

Tukar nama STRATA

Kecuaian perubatan (medical negligence) saman hospital

BLANKET CONSENT