Soal Jawab : Geran Strata

Soalan di akhir2 Ramadhan :-

Tuan, saya ingin membeli rumah apartment tp status masih lagi master tittle. Soalan saya:

1. Berapakah kos yang perlu ada untuk menukar status tersebut bagi rumah berharga bawah RM300k yang berusia 5@6 tahun?

2. Saya ada mendapat maklumat yang sesetengah pemilik apartment tersebut sudah mendapat geran strata. Adakah ini bermaksud semua pemilik sudah mendapat strata atau hanya yang memohon sahaja yang akan dapat strata tersebut?

3. Soalan ini berkait dengan soalan 2. Jika andaian dibuat semua geran strata telah dikeluarkan tetapi pemilik sebelum ini tidak mendapatkanya.
Apakah yang langkah yang perlu saya buat untuk mendapatkannya?

Mohon Tuan dapat menjawab persoalan saya ini. Terima Kasih

Jawapan
========

1. Soalan ni aku x nk jawab. Yg ni bleh kire sendiri guna scale yg telah ditetapkan. Banyak info dari mr google cara nak kire berapa fees lawyr utk kes2 jual beli rumah atau tukar nama ni. Juz search

2. Utk soalan kedua. Kebiasaannya, bile geran strata telah diisukan oleh pemaju. Pemaju akn hantar notis atau surat makluman mnyatakan strata da ready. Anda boleh buat perfection transfer iaitu tukar nama dalam geran strata dari nama pemaju kepada nama individu setelah mendapat makluman tersebut.

Jadi..utk soalan 2 ni. Sebenarnya kalau 1 pemilik dlm 1 pangsapuri atau apartmnt tu da dpt strata. Bermaksud anda punya strata pon da ready. Cuma strata anda tu masih atas nama pemaju dan masih di tangan pemaju. Maka tugas anda adalah cari peguam. Sign MOT. Pemaju akn pulang MOT telah ditandatangn kpd peguam bersama dokumen2 relevan termasuk strata original utk didaftarkan/dipindahmilik atas nama anda dipejabat tanah . Peguam akn masuk proses adjudikasi ke lembaga hasil. Dapat notis taksiran. Bayar dan daftarkan nama anda di pejabat tanah. Dalam beberapa minggu akn kluarlah geran strata di atas nama anda

👉 proses atas ni nampak mudah jika pemaju tu "mudah" berurusan dgnnya . Ada pemaju yg kami hantar MOT utk ditandatangan dari 2016 sampai 2019, 2019 baru dipulang MOT kpd kami. Alasan?

a. Tukar PIC. PIC resign. Xtau MOT awak hantar die letak mana
b. Tukar Director. Xtau bile director baru nk diappoint
c. Director bankrup. Nk tgu director baru
d. Kite tengah tunggu dokumen. Dokumen u blom lengkap. Ade tu x bayar. Ni kene bayar.
e. Oh.. owner lama ada hutang dgn pemaju. Kene bayar dlu hutang tertunggak
f. Ada MOT da sign masa daftar sangkut kat pejabat tanah sbb PA da tukar org. So kene buat MOT baru. Sign balik. Tgu pemaju return balik.

Tu antara proses yg umum x nampak. Dan aku share sini supaya semua tau kerenah2 dan proses2 yg umum PATOT ambik tau. Takdelah org asyik nk kata peguam yg lambat buat keje .

3. Soalan 3 jawapannya ada dalam soalan 2. Jika anda beli rumah. Owner lama blom tuka nama die dlm strata. Dan strata unit umah tu masih atas nama pemaju. Maka..lawyer2 akn buat perfection transfer. Ada 2 situasi bergantung kpd consent atau aproval pemaju2.

👉 sama ada pemaju agree untuk direct transfer dari nama pemaju kpd nama anda terus; atau

👉 pemaju x agree untuk direct transfer. Maka kene buat double transfer. Iaitu dari nama pemaju kpd nama owner lama. Then dari nama owner lama kpd nama anda. Proses ni lagi lama dari proses direct transfer lebih2 lagi jika melibatkan tanah2 leasehold.

Sekian jawapan tok soklan2 di atas❤

NA'20
0192635631

Comments

Popular posts from this blog

Tukar nama STRATA

Kecuaian perubatan (medical negligence) saman hospital

BLANKET CONSENT