Pembelaan saman FITNAH


Pembelaan dalam saman Fitnah
===========================

2 jenis pembelaan yang biasa digunakan untuk kes2 saman fitnah adalah justification n fair comment
Jika kita dituduh memfitnah seseorang, salah satu pembelaan yang kita boleh bangkitkan adalah kita tidak memfitnah sebaliknya kita bercakap benar.
Contoh : jika kita panggil seseorang itu "scammer", pastikan kita boleh buktikan di Mahkamah bahawa tuduhan kita tersebut adalah BENAR iaitu dia adalah seorang "scammer" .
Pembelaan kategori ini dipanggil justifikasi ( justification ).
Kita juga boleh menggunakan pembelaan (fair comment) iaitu  apa yang kita tulis, bukan tuduhan tetapi ianya satu komen yang adil/ berpatutan dimana perkara yang dibincangkan tersebut adalah melibatkan kepentingan awam dan komen kita mestilah berdasarkan  fakta yang Benar serta tidak berniat jahat.
Contoh : jika kita panggil orang tu "penyamun", kita boleh katakan komen itu kita buat kerana perkara yang dibincangkan  melibatkan kepentingan awam, jadi kita kena bagitau s
1 Malaysia bahawa org itu adalah penyamun TETAPI kita kena pastikan bahawa komen kita tersebut adalah berdasarkan fakta yang BENAR yang menunjukkan orang itu memang sebenar2 nya "penyamun"
DALAM BAHASA OMPUTEH NYA
============================
Justification – It means the statements made were actually true. For example, if A was really a convicted criminal, a statement that A was convicted of a criminal offence, is not defamatory and its a true statements
Fair Comment – This is where the statement made is an honest expression of an opinion about a matter of public interest.
In the Law of Defamation in Canada:
____________________________________
Everyone is entitled to comment fairly on matters of public interest.
"Such comments are protected by a qualified privilege if they are found to be comments and not statements of fact, and are made honestly, and in good faith, about facts which are true on a matter of public interest"
Kita rasa kita x secara spesifik nya tulis nama orang yang kita maksudkan
____________________________________________
🌺 Tidak bermakna jika kita tidak menamakan individu tertentu di dalam post atau komen kita, kita akan terlepas dari tanggungan saman fitnah.
Dalam kes: J’Anson v Stewart (1787) 1 TR 478, mahkamah memutuskan bahawa kenyataan fitnah adalah merujuk kepada claimant biarpun namanya tidak disebut. Ini kerana terdapat ciri-ciri yang kukuh yang merujuk pada claimant dalam kenyataan fitnah tersebut.
Mahkamah juga mengatakan yang orang biasa yang membaca kenyataan itu pun pastinya akan merasakan bahawa kenyataan itu merujuk kepada claimant.
🌻 Maka jika Mahkamah berpendapat seperti di atas kita tidak akan terlepas dari tanggungan saman fitnah tersebut.
πŸ‘‰ Andai kita GAGAL membuktikan pembelaan spertimana di atas, maka kita akan GAGAL membuktikan bahawa pernyataan yang kita keluarkan terhadap seseorang itu sememangnya benar dan bukanlah suatu fitnah.
πŸŽ‡Tak pasti kenapa jari jemari ni nak menulis bab ni. Mungkin sbb ada isu VIDEO sejak sehari dua ni. Juz sebagai peringatan kepada diri sendiri dan Mereka2 diluar sana
"umpamanya, hutang wang ringgit bile telah dibayar maka terhapus lah hutang tersebut oleh si penghutang. Tapi hutang memfitnah ni.. Selagi org yg difitnah itu tidak memaafkan, maka...."

NA'19
0192635631 

Comments

Popular posts from this blog

Tukar nama STRATA

Kecuaian perubatan (medical negligence) saman hospital

BLANKET CONSENT