Wasiat & Hibah

Wasiat & Hibah
==============
Secara amnya :

Wasiat adalah pemberian seseorang kpd seseorang yg lain (bukan ahli waris, jika dibuat kpd waris. Waris lain mestilah bersetuju) dan wasiat hanya mengambil efek selepas pemberi wasiat itu mati.

πŸ‘‰ Cth : A buat wasiat. Apabila dia mati, maka motosikal nya diwasiatkan kpd B. Jadi B akn dapat motosikal tu hanya selepas A mati.

Hibah pulak adalah pemberian/hadiah yg dibuat semasa hidup seseorang sbg tanda kasih syg. maksudnya hibah ni efektif semasa org itu masih hidup.

πŸ‘‰ Cth : A buat hibah. Die bagi tanah die kpd B dan berlakulah proses tukar nama akn harta si A masa A masih hidup. Jadi B akn dapat tanah tu walaupun A masih hidup

🌺 Persoalan yg org ramai kompius termasuk aku pada mulanya adalah insuran2 yg kite ambik ni ada produk yg dinamakan HIBAH

πŸ‘‰Nk dijadikan kisah 1 haritu ada 1 agent ni dtg jumpa dan rekemen 1 produk syarikat inauran die yg dinamakan HIBAH. Lepas die terangkan semua. Main point yg aku dapat adalah :

1. Awak simpan sekian jumlah setiap bulan
2. Jika awak mati waris2 yg ditinggalkan akn menerima hibah mengikut portion yg awak dah tetapkan
3. Kalau awk hidup sampai maturity date, then awak boleh kluarkan duit itu. Dan menjadi simpanan awk

Minah ni membuatkan aku pandang muka dia 5 minit tanpa berkata apa2. Sebab nk susun ayat tu agak susah. Last2 yg kluar dari mulut aku ni 4 perkataan je..

Ni wasiat ke hibahπŸ™„πŸ™„πŸ™„ then die jawab hibah puan. Pastu aku pandang muka die lagi.. Dan tanya. Bukan wasiat ke ni? Die jawab lagi.. Bukan ni hibah..

πŸ’†‍♀️πŸ’†‍♀️πŸ’†‍♀️πŸ’†‍♀️ Adoiiiii... Aku da pening masa tu. Sebab cikgu aku ajar kalau efektif nya bende tu selepas A mati maksudnya itu wasiat. Macamana pulak minah ni boleh kata itu hibah? Sedangkan die kata kalau kite mati je waris2 yg dinamakan tu dapat "hibah". Selagi kite ni hidup, waris2 tu x kan dapat pon...

Maka selepas mendalami beberapa perkara yg perlu di dalami. Maka dapatlah 1 kesimpulan bhw produk yg di perkenalkan sekarang ni sebenarnya mengadabtasi jenis hibah yg dikenali sebagai hibah Ruqba. Macamana tu? Maksudnya jika anda mati sebelum saya maka ia akn dikembalikan kpd sy. Tapi jika sy mati dahulu sebelum anda, maka ia kekal. Menjadi milik anda. Jika anda x mati, sy pun x mati sampai tarikh matang. Maka ia adalah milik sy.

Yg tu clear! Now isu nya adalah

HIBAH
======

Sekarang ni insurance ada produk HIBAH.
ASB pun da ade produk hibah
TABUNG HAJI pun ade hibah
HIBAH yg memang HIBAH (kite nk bg moto ke basikal ke pasu bunga ke apape lah kpd sesape yg kite sayang. Tu aku panggil HIBAH yg memang Hibah)

🌺 Kate lah kite syg sungguh pada isteri kite ni kan (khusus utk suami2 la soalan aku ni). Kite dok bayang kalau aku mati kesian bini aku ni kan. Kalau ikut faraid nanti dpt sikit je bahagian. Nanti die nk besarkan Anak2 lagi. So aku nk buat hibah. Maka, suami tu buatlah hibah

πŸ‘‰ Bagi la ASB, duit tabung haji, Insurance bagai.. Semua hibah kat bini.
πŸ‘‰ Maka tinggal lah rumah dgn beberapa ratus RM dalam bank utk difaraidkan.
πŸ‘‰ X lama kemudian. Matilah pulak si suami tadi
πŸ‘‰ Kene wife tu setia ke hujung nyawa xpe. Kene yg suami meninggal je. Pinangan baru pon dtg... Disebabkan beberapa sbb yg xdpt dielakkan 🀣 si isteri td pun menerima pinangan baru dan hidup dgn suami baru
πŸ‘‰ Anak2? Ditinggalkannya pada atok dan nenek utk membesarkan. Merintih lah atok dan nenek yg dah tua x boleh nk kerja. Kene pulak jaga cucu2 yg masih bersekolah
πŸ‘‰ Kate lah korang suami tu (yg telah memberi hibah) kalau korang ni boleh bangun balik apa yg korang akan buat??????

#dipetik dari kisah benar

KESIMPULAN
============

🌺Tidak dinafikan merancang pengurusan harta tu banyak kebaikan tapi masa nak buat tu fikir elok2, fikir betul2
🌺Kalau para isteri plak. Jgn hibah kat suami banyak2.. Korang mati x sempat tanam sat lagi, da ade bini baru menanti depan umah 🀣
🌺Hati manusia ni kite x boleh baca ya. Baik isteri. Baik suami.. Harini suka. Esok benci. Hari ni sayang. Esok. MenyampahπŸ˜‚
🌺 Renung2 kan dan selamat beramalπŸ’

Comments

Popular posts from this blog

Tukar nama STRATA

Kecuaian perubatan (medical negligence) saman hospital

BLANKET CONSENT