BERDEPAN HUKUMAN MATI

https://m.utusan.com.my/berita/jenayah/2-pemuda-berdepan-hukuman-mati-diberkas-bersama-heroin-1.797801

Teringat aku pada satu masa dimana aku menjalankan 1 cross utk saksi pendakwaan seorang pegawai jabatan kimia bagi 1 kes 39b DDA.

Aku dok bertanya pasal test yang dia gunakan. Yala dah die cakap dlm penyata saksi (skrip) die.. Test yang berbeza akn menghasilkan warna yg berbeza dan akan membuktikan jenis dadah yang berbeza...

He got trap when I'm start askin..adakah jika saya gunakan test A untuk serbuk homogen dalam paket B  Ianya akan mendatangkan warna sama spt dalam keputusan dalam paket A. Sebab teorinya yg die cakap kat dalam mahkamah

Ade 4 paket dadah

Paket A die gune test A dapat hasil dadah A sebab warna yg kluar adalah warna ungu

Paket B die gune test B dapat hasil dadah B sebab warna yg kluar adalah lingkaran ungu

Reason aku tanya tu sebenarnya sbb aku sendiri x paham macamana die boleh Agak2 sampul A kene guna test A. Sampul B kene gune test B. Kenapa sampul A x gune test B..aku berpendapat mungkin kalau sampul A tapi guna test B akn kluar warna lingkaran ungu. Bukan warna ungu betol x?

Cross pasal warna je telah menyebabkan chemist tu dah merapu2 menjawab. Dengan aku2 sekali dah terbelit dgn soalan aku sendiri. Ya ampunnnn... Tetibe aku blur plak apa yg aku tengah nak establish ni. Aku nk tunjuk kat hakim sebenarnya yg ade kemungkinan test die tu x betul sbb mungkin jenis dadah tu bukan spt kputusan yg die dapat sebab die salah apply test pada 4 sampul yg berbeza.

Then judge berkata... Counsel.. Banyak lagi ke soalan kamu? 🤣 🤣 🤣 🤣

Moral of d story yg aku nk cakap. Korang jgn tertipu tau.. Sebenarnya, banyak loophole yg korang akan sedar bile korang betul2 menghayati kes drug nie. Bab warna je aku rase bermacam keraguan boleh ditimbulkan. Sebab dah Last2 witness aku tadi mengesahkan bahawa ujian warna bukan lah satu keputusan yg Pasti! U see??? Itu pon setelah aku rase die pening dgn soalan aku.. Memandangkan aku sendiri pon pening dgn Cross yg aku buat.. Kahkahkah😂

Nak share satu2, banyak Sgt kisah pasal warna ni😜 kalau ade soalan.. PM directlah ya. Kite share2 lah ape yg boleh dikongsi....InsyaAllah


NA'18😘


Comments

Popular posts from this blog

Tukar nama STRATA

Kecuaian perubatan (medical negligence) saman hospital

BLANKET CONSENT